עקרון מפתח בבניית מותג מנצח – הצעד הראשון להפוך לרשת מצליחה
לבנות מותג מנצח זוהי משימה לא קלה. זירת האינטרנט הגדילה משמעותית את היקף התחרות כמעט בכל קטגוריית מוצרים, כך שעל מנת ליצור מותג מבודל, שעונה על צורך שאינו מטופל על ידי המתחרים, נדרשת עבודת משמעותית בגזרת מחקר השוק.
לצערי הרב, רוב בעלי העסקים מסתמכים על כשרונותיו של מעצב + קצת מזל כדי להיות בין הבולטים בתחרות. ברוב המקרים זה לא עובד. במקרים שהמותג כן גרף מכירות, ההצלחה היתה קשורה דווקא ליכולת עילאית של אנשי מכירות או לניהול טכני חכם של זירת הפרסום. במקרים אלו, אם המותג שלהם כן היה מנצח – פוטנציאל ההצלחה שלהם היה גדל במאות אחוזים.
אז כדי לבנות מותג טוב, צריך לבנות אסטרטגיית מיצוב. זוהי אסטרטגיה שמטרתה היחידה היא להיות בתודעה של הצרכן. קיים חוק לפיו הצרכן הממוצע זוכר 7 מותגים מאותו סולם קטגורי של מוצרים ועלינו להיות אחד מה-7 הללו אך להיות גם נבדל מהם. מיצוב גם בא לידי ביטוי כאשר צרכן מחפש פתרון בגוגל, וכאשר מופיעות לו 10 עד 20 אופציות (העמוד הראשון בגוגל) הוא צריך לבחור. בחירתו הטבעית הולכת לאופציות הראשונות שמופיעות לו (הוא מקליק על מודעות או תוצאות אורגניות), מאחר וגוגל מיצב אותן כאופציות הטובות ביותר. אך ייתכן מאוד שלאחר שהקליק, הוא לא ראה משהו מיוחד באתר או דף הנחיתה שהגיע ולכן ממשיך בחיפושיו.
טיפ זה אינו בא ללמד אתכם כיצד לתכנן אסטרטגיית מיצוב, אלא להראות בגדול מה נדרש.
כדי לבנות את אסטרטגיית המיצוב, נדרש חקר שוק מעמיק הממפה את כל המתחרים העיקריים בכל זירות הפרסום. המחקר נועד לייצר תמונה על כל מתחרה ומתחרה מבחינת המיצוב שהוא מייצר.
ההשלכות של מיצוב מדויק לא מסתכמות רק בבידול מול המתחרים – הן עשויות לפתוח דלתות לאפיקי התרחבות רחבים יותר. אחת הדרכים המרכזיות לכך היא זכיינות. עסקים שבנו מותג חזק, שמזהים אותו בקלות ונוצר לו קהל נאמן, יכולים לנצל את ההצלחה הזו כדי להתרחב באמצעות זכיינים.
זכיינים אינם מחפשים רק מוצר טוב – הם מחפשים מותג שעובד. כזה שיש לו נראות, תדמית ברורה ומסר אחיד. לכן, בניית אסטרטגיית מיצוב אינה רק כלי שיווקי – אלא גם תנאי מקדים כמעט לכל תהליך זכיינות מוצלח. מותג שאינו ממוצב היטב פשוט לא ימשוך זכיינים איכותיים.
בשלב זה חשוב להכניס לתמונה גם את ההיבט המשפטי. תהליך הזכיינות מחייב התנהלות רגישה ומקצועית, ועל כן מומלץ לערב כבר בשלבים הראשונים עורך דין לענייני זכיינות. ייעוץ משפטי נכון יבטיח שהחוזים, הזכויות, וחלוקת הסיכונים יהיו ברורים – וימנע מחלוקות עתידיות שעלולות לפגוע במותג.
אפילו יזמים בתחילת דרכם שמנסים לפתח רשת קטנה, צריכים להבין שהצעד הראשון הוא גיבוש מיצוב חד וברור – והצעד הבא הוא יצירת תשתית משפטית תקפה. עורך דין לענייני זכיינות יוכל לסייע בבניית המודל הנכון, בהתאמה אישית לעסק ולמטרותיו.
החיבור בין מיצוב מקצועי לליווי משפטי נכון – הוא שמאפשר למותגים קטנים לצמוח ולהפוך לרשתות מוכרות. עורך דין לענייני זכיינות אינו רק חלק טכני בתהליך, אלא שותף אסטרטגי במסע להפיכת מותג מקומי לשם דבר.
לבסוף לשרטט סולם מיצוב, להתבונן בו, להתבונן בצרכי השוק ולבצע החלטה מושכלת של "מי אני הולך להיות" וכיצד ישוו אותי ביחס למתחרים. המטרה בסופו של דבר היא לנסות לזהות את המשבצת הפנויה יותר בסולם, ובמידת האפשר לכוון את עצמנו אליה.
פעולה זו נדרשת לעסק קטן בתקציב שיווק של 2,000 ש"ח בחודש ולעסק ענק עם תקציב של מאות אלפים כאחד.
תכנון ויישום של אסטרטגיית מיצוב יכניס לוגיקה וקו מנחה לכל מערך השיווק והמכירה ואף יגייס את מערך השירות והאדמיניסטרציה לטובת השיווק. זו הדרך לתת למותג שלכם את היכולת הבסיסית הנדרשת להיות מנצח בתחרות השיווקית.
בהצלחה!
איתי