על אבולוציה של שיווק ו- 2 שגיאות נפוצות

אם היו שואלים אותי מה הדבר החשוב ביותר בשיווק שבגללו אלה שמצליחים באמת מצליחים, הייתי אומר שיש הרבה סיבות שיכולות להיות הגורם לכך, כגון: יכולת תקציבית, תזמון נכון של חדירה לשוק, קריאייטיב מבריק שמשאיר מתחרים מאחור ועוד.

אבל, יש קו מנחה אחד, מכנה משותף אחד, שאני יכול לומר ששומר על סטטוס הצלחה מתמיד – האבולוציה של שיווק – שיווק המבוצע באופן עקבי ומשתפר באופן עקבי למען השרידות הגבוהה של המוצר או החברה.

האבולוציה מתקיימת בעולם השיווק באופן כללי אך כוונתי לאבולוציה המתקיימת בתוך כתליה של חברה.

להלן מחזוריות תקינה של פעילות שיווקית:
♦ חברה מתכננת את המהלך השיווקי הראשון או החדש שלה.
♦ היא מוציאה אותו לפועל על ידי "התנגשות" עם קהל המטרה באמצעות מסרים ופלטפורמות הקידום למיניהן.
♦ החברה בודקת את מדדי התוצרים של המהלך השיווקי.
♦ היא מסיקה מסקנות ומיישמת אותן בתכנון המהלך הבא.
♦ היא משיקה את המהלך הבא ושוב "מתנגשת" עם קהל המטרה.
♦ היא מודדת את התוצרים עם דגש להבחין בשיפור מהמהלך הקודם.
♦ היא מסיקה מסקנות ומתכננת את המהלך הבא.

אבולוציה של שיווק מתרחשת בכל התפקידים תחת מערך השיווק, החל מניסוי וטעייה בגוגל Adwords שמבצע מנהל הקמפיין, דרך בחינת קמפיין אונליין רב ערוצי של מנהל שיווק דיגיטלי, וכלה בבחינת מהלך השקת מוצר בתקציבי ענק שמבצע מנהל שיווק בכיר.

זוהי המחזוריות. עם הזמן, תקציב השיווק הולך יותר ויותר למהלכים בדוקים שעושים את העבודה, כאשר נגזרת מסויימת מהתקציב, שהוחלט עליה מראש, הולכת להתנסויות חדשות ומאפשרת להעיז ללא חשש.

2 שגיאות נפוצות שפוגעות בתהליך האבולוציה עד השבתה מוחלטת:

1. מנהלי שיווק שמבינים חלקים ממחזוריות זו, מוודאים שהשיווק עקבי ומבצעים מהלך אחר מהלך. אך בהיעדר אמצעי מדידה ראויים או עקב למידה שטחית, תהליך הסקת המסקנות לקוי והרבה פעמים לא הגיוני.
בין אם פעולה שיווקית הצליחה או נכשלה אין הבנה אמיתית מדוע זה קרה. הסיפטום לכך הוא שהם ממשיכים לבצע את אותן שגיאות שוב ושוב, מאיטים משמעותית את צמיחת החברה וזורקים לפח עשרות אחוזים מתקציבי השיווק.

עם זאת, לפחות הם עושים משהו.

2. בקצה השני נמצא המנכ"ל שהשתכנע זה עתה שהוא צריך שיווק עקב "חפירותיהם" של חבריו (זה קורה לו מידי פעם), מגייס כוח אדם שיווקי ושוכר ספקים מקצועיים, מבצע מהלך עם ציפיות לא ראליות, וכשהן לא מתממשות הוא פשוט נוטש את השיווק עד הפעם הבאה. שום למידה, רק זיכרון עמום על כך ש"פרסום לא עובד" או "גוגל זה בזבוז כסף" או "לא צריך עיצוב גרפי מקצועי". ראיתי לא מעט חברות שנסגרו או חיות על הקצה רק בגלל סיבה זו.

לקיחת סיכונים בשיווק היא דבר חשוב, אך היא חייבת להיות לצד פעילות שיווקית עם הצלחות מוכחות.

בהצלחה,
איתי לוי