איפה כדאי לי לפרסם, גוגל או פייסבוק?

אנשים רבים, שפונים אליי כדי להתייעץ, שואלים אותי שאלה זו ומקבלים לרוב את התשובה הלא מועילה של "תלוי". הסיבה לכך היא שאין תשובה חד משמעית מוחלטת בין 2 הפלטפורמות.

רבים מהם נתקלו במומחי דבר, חברים שלהם, שאמרו להם אמרה כללית כגון: "גוגל כבר לא עובד" או "שרפתי המון כסף על פייסבוק ועסקה אחת לא קיבלתי". זה נכון שאותם חברים מומחי דבר ניסו לעזור אך בפועל הם רק יצרו בלבול מאחר ויש עשרות רבות של סיבות לאי הצלחת קמפיין, והסיבה של בחירת ערוץ פרסום לא מתאים היא רק אחת מהן.

לרוב כמפרסם אני אעדיף לשלב בין שני הערוצים. כאשר מתכננים משפך שיווקי חכם, השילוב שלהם בתוך המשפך יהיה מאוד מועיל.

אבל, כאשר לעסק יש תקציב קטן שלא מאפשר פיצול, יש סדרה של בדיקות שאנו מבצעים כדי להחליט אם איזו פלטפורמה נתקדם.

רק אחדד, כשאני מדבר כאן על פרסום בגוגל אני מתכוון בעיקר לפרסום במנוע החיפוש ולא בשאר כלי הפרסום הקיימים של גוגל. וכאשר אני מדבר על פרסום בפייסבוק אני מתכוון לשימוש באפיק הפרסום הממומן בפייסבוק ולא בכל מה שקשור לניהול עמוד עסקי, העלאת פוסטים ויצירת קהילה אוהדת.

הנה 4 השיקולים העיקריים שלנו:

1. ראשית נבדוק קודם מה קורה בגוגל ונתחיל בלראות את כמות החיפושים של ביטויי המפתח של המוצר אותו אנו מפרסמים. במידה ואנו מוצאים שאין מספיק חיפושים, כנראה שנעבור לפייסבוק. במקרים מסויימים, כאשר מאפייני קהל היעד שלנו הם מאוד מדוייקים כגון: נשים בגיל 40-45 שגרות במרכז, מראש נפנה לפייסבוק מאחר והוא מאפשר לפלח את הקהלים בצורה מדוייקת בהרבה מגוגל.

2. במידה ומצאנו שיש מספיק חיפושים בגוגל אודות המוצר, אנו נסתכל על העלות הממוצעת לקליק על המודעה ונחשב כמה הקלקות צפויות להיות לנו במסגרת התקציב. במידה ונראה שהעלות הצפויה לקליק היא מאוד גבוהה ושהתקציב שלנו יספק מעט מידי הקלקות, שיובילו בסופו של דבר למעט מידי עסקאות, כנראה שנעבור לפייסבוק.

3. במידה וראינו שנוכל להביא מספיק תנועה מגוגל במסגרת התקציב, אנו נסתכל על המתחרים, במיוחד בהקשר של הצעת המכר הייחודית שלהם ונשווה אותה להצעת המכר שאנחנו יכולים להציע. אם נראה שמבחינת הצעת המכר שלנו, למתחרים יש עדיפות ברורה עלינו, לדוגמא מתחרה שמציע את אותו מוצר בחצי מחיר ממה שאנו יכולים להציע, כנראה נעבור לפייסבוק.

4. במידה והצלחנו לייצר הצעת מכר ייחודית טובה משל המתחרים, או לפחות שווה, יהיה כדאי לנסות להתחיל את המהלך בגוגל ולבחון אותו לתקופה של חודשיים שלושה. תמיד אפשר להחליף ערוץ, במידה והדברים לא הולכים לפי התכנון.

אלו השלבים העיקריים שנבצע. אני משתמש הרבה במילים "כנראה נעבור" מאחר יש עוד עשרות תתי שלבים של בדיקות, תצפיות, חישובי מדדים ויצירת תחזית ודאית יותר.

מקווה שהצלחתי לתת לכם מידע שיעזור לכם להבין טוב יותר את הנושא ולקבל החלטות מושכלות בעתיד.

בהצלחה!
איתי לוי