כיצד לבנות תהליך נכון של מיתוג עיסקי

כמות המוצרים בכל קטגוריית מוצר (מכוניות, שירותי פרסום, מחשבים וכו) היא רבה והיא הגורמת לצרכן הפוטנציאלי לנהל עם עצמו תהליך של הבדלה ובחירה במוצר אשר הוא מעדיף. למרות שכל המוצרים

המוצעים לו באותה הקטגוריה כנראה יתאימו לצרכיו, יהיה אחד נבדל שעקב תכונה כזו או אחרת, הצרכן ייבחר בו. התכונה יכולה להיות מחיר זול, התחייבות לאחריות, ותק, יוקרה ועוד.
כאשר אנו ממתגים מוצר או עסק, אנו הופכים את המוצר למותג אשר עקב תכונותיו, הצרכן ירצה לבחור בו. אם לא נבצע תהליך מיתוג למוצר, כנראה שנהיה כמעט בלתי נראים בתוך קטגוריית המוצר אליה אנו משתייכים.

איך ניגש לתהליך מיתוג?
השלב הראשון בתהליך מיתוג העסק הוא צבירת ידע. על בעל העסק להכיר בצורה מעמיקה את המוצר שלו, את הצרכים הבסיסיים שהמוצר שלו מספק, את המתחרים המספקים מוצר זהה ואת המיקום של כל מתחרה בקטגוריית המוצר. תמיד יש את המתחרה היקר ביותר, המתחרה הזול ביותר, המתחרה האימתני בעל תקציבי הפרסום הגדולים ביותר והמתחרה הטוען שהוא הוותיק ביותר – מיצוב.

לאחר רכישת הידע, שבעידן האינטרנט מאוד קל להשיג, יהיה כדאי לראות כיצד המוצר שלנו שונה מכל אחד מהמתחרים. זה לא משנה אם אנחנו עסק חדש או עסק ותיק שמעוניין לרענן את המותג, התהליך הוא זהה. פשוט צריך להכין רשימה של תכונות שמבדילות אותנו מהשאר.
ברגע שיש רשימת תכונות, שבאמת לא קיימות אצל כל אחד מהמתחרים, עלינו לבחור אחת שלדעתנו תהיה האפקטיבית ביותר כאשר המיתוג שלנו יוצג בפני קהל המטרה.
כאשר יש תקציב רחב יותר למיתוג, סקר שיווק ייתן לנו תמונה מדויקת של התכונה הרצויה. אך כשאין תקציב לכך, כדאי יהיה לשאול מספר אנשים בסביבה הקרובה ולראות אם יש תכונה אחת שנבחרת יותר פעמים מהאחרות.

תהליך המיתוג
עסקים קטנים וצעירים, ללא תקציבי שיווק, יסתפקו בלוגו בלבד בתהליך המיתוג ובהטמעתו בניירת משרדית ואתר אינטרנט. עסקים בעלי תקציבי שיווק גדולים יותר, ידרשו גם השקעה בפיתוח של שפה ויזואלית, בנוסף ללוגו, אשר מאפשרת יצירת ערוצי פרסום רבים הנאמנים למותג מבחינת נראות.

בשלב זה, המעצב הגראפי צריך לקחת את הנתונים על המוצר, השוק והמתחרים, כולל אותה תכונה מבדלת שנבחרה וליצור את הזהות החזותית.
מעצב טוב הוא לא רק אמן, הוא גם איש שיווק אשר אמור להבין נתונים שיווקיים. ללא הבנה שיווקית, אנו עשויים למצוא את עצמנו עם סמל אמנותי בלבד לעסק שלנו אשר אינו מקיים את מטרתו המיידית – שיווק.

 

דגשים שיווקיים חשובים בעיצוב הלוגו
בראש ובראשונה, אותה תכונה שנבחרה, שהיא למעשה ההבטחה העיקרית של המותג שלנו, צריכה לקבל את מירב תשומת הלב. חלק מן המעצבים ינסו לתרגמה לסמלים, לאופי אמנותי או לשתול אותה כ"תג-ליין" (שורת המותג – המשפט שלרוב מופיע מתחת ללוגו).
צריך לזכור שמסר במילים לעיתים עובר מהר יותר מאשר מסר ויזואלי. הרבה יותר פשוט לומר "הזולים ביותר בשוק" מאשר לנסות לתאר זאת גראפית. לכן, עסקים שתקציב הפרסום שלהם נמוך, ישכילו אם ישימו את אותה תכונה כ"תג-ליין".
בידול חזותי – על המעצב ליצור גם בידול חזותי מהמתחרים. התבוננות ויזואלית על המתחרים תספיק עבור המעצב כדי לדאוג לכך שוויזואלית העסק ייראה שונה ועל כן, ייראה.
השימוש בצבעוניות – לעיתים אנו נתקלים בצבעוניות מסוימת אשר מאפיינת קטגוריית מוצרים. למשל לוגו של עסק לביגוד לאנשי עסקים יהיה לרוב בצבעים שחור, אפור ולבן. לכן עלינו לתת את הדעת לכך בבחירת הצבעוניות.
סמלים – השימוש בסמלים הוא נפוץ מאחר וסמל יכול לעזור כאשר מתארים את המוצר. למשל השימוש ב"כרוכית" (שטרודל) למוצרי אינטרנט. אם לסוג המוצר יש סמלים ידועים שמשרתים אותו, מומלץ יהיה להשתמש בהם.
ריבוי מסרים – לעיתים יש לנו נטייה או רצון לכך שהלוגו שלנו יעביר מספר גדול של מסרים. המשפט הבנאלי המתאים כאן הוא "תפסת מרובה לא תפסת". כשהצרכן הפוטנציאלי יבחן את המיתוג העסקי שלך הוא צריך להיות מסוגל במהרה לשייך את המוצר שלך לקטגוריית מוצר, כלומר להבין אם זה המוצר שהוא צריך ולהבין מה היתרון אצלך בקרב המתחרים. ריבוי מסרים יבלבל את הצרכן ויגרום לו לפנות לכיוונים אחרים.

 

דגש אחרון
דגש אחרון, אשר לו משקל משמעותי בבחירת הלוגו הסופי, הוא שצריך לאהוב את הלוגו. מניסיוני בעולם השיווק, בעלי עסקים שאוהבים את הלוגו של עצמם, מקדמים אותו. הם מדביקים אותו על הרכב, צובעים את העסק בצבעי הלוגו, שומרים על אחידות בכל הפרסומים של העסק ועוד.
בעלי עסקים שלא היו שלמים עם הלוגו שלהם, בין אם לא אהבו אותו ויזואלית ובין אם ההבטחה העיקרית שנבחרה אינה מתאימה לחזון שלהם, נהגו בלוגו בביישנות והראו אותו רק כשממש אין ברירה.

כמו שלכולנו ברור שכשהולכים לים לא לובשים חליפה מחויטת, ואם מוזמנים לארוחת חג לא לובשים שרוואל וגופיה, כך צריך להיות ברור למנהל העסק או למנהל השיווק שהזהות העסקית של המוצר שלו היא אכן תואמת למוצר ולקהל המטרה

בהצלחה!
איתי לוי