למה אפיון אתר, הוא השלב הכי חשוב בבניה של אתר חדש?

בשנים האחרונות יצא לי לפגוש מאות בעלי עסקים שהגיעו לפרומו כדי שנבנה להם אתר אינטרנט חדש.

בכל פגישה כזו, אני מסביר מהו התהליך של בניית אתר ולמה אי אפשר לדלג על  שלב האפיון. בדרך כלל, אנשים לא מבינים ולכאורה נראה להם כאילו אני מסבך את התהליך.

לכן החלטתי לכתוב כאן על החשיבות וגם אולי להסביר קודם כל מה זה באמת אפיון.

אז בצורה הפשוטה ביותר, אפיון אתר הוא תכנית מדוייקת להשגת מטרות האתר. עד כמה מדוייקת? עד רמת הפסיק ותיכף נגיע לזה.

אפיון אתר מורכב מ-2 חלקים עיקריים:

1. חוויית משתמש UX – מדובר בתחום המאגד בתוכו את כל מה שנחקר והוכח כאופן הנוח ביותר לגולש לפעול ברחבי הרשת ועל פני המסכים השונים (מחשב, טאבלט וטלפון חכם). עולם חוויית המשתמש הוא עולם המתעדכן באופן תדיר ולכן צריך לבחון את המסקנות החדשות המתפרסמות לעיתים קרובות. המטרה, לאפשר לגולש למצוא במהירות ובנוחות את מבוקשו.

2. שיווק – הפן השיווקי באפיון מתייחס לשלב הגדרת מטרות עיקריות של האתר כגון: לייצר הכנסות ממכירות אונליין, לייצר לידים (פניות) למוצר ולשירותים המוצגים באתר, להגדיל רשימות תפוצה וכו. מכאן נגזור אחורה ונגדיר יעדי משנה, אשר השגתם יוביל להשגת המטרות העיקריות. לדוגמא, כדי שיהיו X הכנסות, אנחנו צריכים 100X כניסות לעמודי מוצר ו-10X הוספות מוצר לעגלת הקניות.

בניגוד לדעות רווחות, מאפיין אתרים אינו חייב להיות מעצב או מפתח. הוא כן חייב להבין בשיווק ובאיך אנשים מגיבים למסרים בכל תחום עיסוק, וכן צריך להכיר מקורות טובים המספקים ידע עדכני בעולמות חוויית המשתמש.
לכן, לפני שניגשים לתהליך האפיון, המאפיין חייב לתחקר את כל תהליך השיווקי והמכירתי של המוצרים והשירותים שכבורה הוא הולך לאפיין באתר.

הוא צריך לתחקר את ההתנהגות המקובלת של אותו קהל יעד. ברגע שהמידע הרלוונטי נאסף, והמטרות של האתר הוגדרו, ניתן להתחיל לבנות את מסע הגולש באמצעות שרטוט מסכי האתר השונים.

האפיון מתאר בדיוק מה אנחנו רוצים שהגולש יבין כשהוא נכנס לאתר ומה אנחנו רוצים להשיג ממנו. הוא מתאר את הדיאלוג אשר מתנהל עם הגולש שממש דומה לשיח רגיל בין איש מכירות ללקוח פוטנציאלי.
דבר ראשון מציעים את המוצר. אם המוצר לא מעניין עדיין בשלב זה, אנחנו מספרים קצת עלינו ומאיפה באנו,

אנחנו מראים מה אנשים אחרים חושבים עלינו ועל המוצר שלנו, ואנחנו שואלים שוב אם הוא מעוניין.
אם לא, אנחנו מראים מי היו הלקוחות שכן התעניינו בנו וגם כיצד אנחנו עושים זאת ואז שואלים אותו שוב אם הוא מעוניין. באופן זה אנחנו פונים למגוון קהלים ברמות בשלות שונות.

בהצלחה!
איתי לוי